blogg.kaugesaar

Sökmotoroptimering & Google AdWords

Å herre min skapare

Snubblade över ett litet klipp från Webbdagarna där Sara Anderssonsearch-integration föreläste. Har länge försökt hålla mig utanför och egentligen bara kolla på medan pajkastningen pågår. Men jag kan verkligen inte hålla mig längre. Vill dock hävda att detta absolut inte på något sätt är någon form av pajkastning (okej det kanske är lite pajkastning). Men se det hellre som en tillrättaviselse. För vad är det jag hör? Att Sökmotorer inte skulle använda titel-taggar för att ranka en sida?

Med reservation för om ifall det nu skulle vara så att ni vet något som tydligen resten av alla andra som håller på med SEO inte vet. Dvs. att titel-taggar inte har någon betydelse, mer än att ”sälja in klicket”. Så vill jag klargöra att ni är helt ute och cyklar.

Sedan händer det ju att man säger fel ibland. Men det här är något åt det grövsta. För inte nog med att man råkar säga att titel-tagg inte påverkar ranking. Själv har jag nog grundligt analyserat över 100 webbplatser. På min topp 3, kommer nog en så självklar sak som att få med sökord tidigt i titel-taggen. Ni skall veta hur många där ute som använder sig av samma titel-tagg över hela webbplatsen eller som faktiskt har rena copytexter utan en minsta tanke på vad folk söker på.

Fast det här är nog det som upprör mig mest. När ni kategoriserar typer av SEO-leverantörer, ni kan inte mena allvar, på riktigt alltså? Hur ni ens kan jämföra företag som Jajja, MediaAnalys, Be Better Online, mfl. med ett blufföretag som ”Googletjänsten (Annonskonsulterna)” undgår mitt förstånd.

Tack och hej.

Edit: (2012-10-01)
I kölvattnet utav det här inlägget uppstod en ganska livlig diskussion, Fredrik Näs skrev ett inlägg om Search Integration och en diskussion uppstod även på LinkedIn.


comments powered by Disqus